Fynske Orana satser på Vietnam
Den danske producent af frugtkoncentrat har opbygget et direkte salg til supermarkeder og cateringbranchen i Vietnam under eget varemærke.
Salget udgør i dag 3,2 mio. kr., svarende til fem procent af omsætningen i landet, som er blandt Oranas fem vigtigste.
Forventningerne er at fordoble detailsalget i år samt at seksdoble over de næste tre år.
- Ved at supplere med direkte salg får vi bedre feedback fra vores slutkunder, og samtidig har vi mulighed for at afprøve nye ideer og påvirke markedet, siger Lene Christensen, direktør i Oranas vietnamesiske datterselskab, til Børsen.
Eksport til 40 lande
Oranas varemærke i Vietnam hedder Østerberg – opkaldt efter stifterens efternavn.
Østerbergs frugtkoncentrat bruges i Vietnam af private, som blander det op med vand eller is. Caféer og hoteller blander det typisk med yoghurt eller mælk til en smoothie, som er populær også i Vietnam.
Orana sælger til cirka 50 supermarkeder og 30 caféer i Ho Chi Minh City, Vietnam.
Firmaet eksporterer til mere end 40 lande.